Find dit spor

Undervisere, forskere og meduddannere præsenterer deres resultater og erfaringer på konferencens 13 temaspor. Find og deltag på de spor, du på forhånd har valgt.

Formiddagens spor

Under hver temaoverskrift finder du oplæg, der spænder bredt, men har et fælles fagligt fokus. Brug overskrifterne til at finde det spor, der rammer din interesse bedst.

  • Hvordan kan prøver forbinde uddannelse og profession på nye måder? Hvilke muligheder og udfordringer rummer praksisnære bachelorprojekter? Og hvordan kan vi udvikle prøveformer, der fremmer dømmekraft, handling og refleksion?

    Tid:

    10.45-13.00

    Lokale:

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Professionsrettede prøveformer – når prøven vil forbinde uddannelse og profession 

    • Thomas Iskov, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Ane Wolfsberg, Uddannelsesudvikling, VIA

    Præsentation 2: Praksisnære bachelorprojekter - en værdifuld ambition, men vanskelig at realisere i praksis 

    • Anette Bavnshøj, Sygeplejerskeuddannelsen, VIA

    Præsentation 3: Professionsrettede prøveformer – Nærhed, handling og refleksion 

    • Verner Larsen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
  • Hvordan kan digitale læringsrum og teknologiske eksperimenter styrke professionsuddannelserne? Og hvilke nye muligheder opstår, når generativ AI, VR og simulation kobles til refleksion, dømmekraft og praksislæring?

    Tid: 

    10.45-13.00

    Lokale: 

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Studerende som medforskere: Forskningsprojekt om telepresence teknologi som bro mellem professionsuddannelse og praksis 

    • Naja Genigna Kruse, Ergoterapeutuddannelsen og Forskningscenter for borger og samfund, VIA 
    • Christina Vestergård, Forskningscenter for borger og samfund, VIA

    Præsentation 2: TECH2MATCH et undervisningsforløb målrettet digitale færdigheder og kompetencer i relation til patienter med smerter, hos studerende på de sundhedsfaglige professionsuddannelser  

    • Daniel Ramskov, Forskningscenter Sundhed og Anvendt teknologi, UCN

    Præsentation 3: At forbinde teori og praksis gennem Virtual Reality i ergoterapeutuddannelsen

    • Anna Marie Lassen, Forskningscenter for professionsudvikling og forskningsprogram for refleksiv praksislæring og Act2Learn, UCN
    • Susanne Dau, Forskningscenter for professionsudvikling og forskningsprogram for refleksiv praksislæring, UCN
  • Er professionsuddannelserne i krise, og hvad koster det at bevare deres professionelle særpræg? Og hvordan kan fremtidskompetencer og pædagogisk innovation bidrage?

    Tid: 

    10.45-13.00

    Lokale: 

    Chair:

     

    Præsentation 1: Professionsuddannelserne i krise

    • Alexander von Oettingen, Dr.pæd og folkeskolelærer, UCSYD  

    Præsentation 2: Fremtidsorienterede institutionelle pædagogiske modeller og kapacitetsopbyggende undervisningsfilosofier

    • Michael Breum Ramsgaard, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Jeppe Kiel Christensen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Dr Gesa Ruge, School of Accounting, Economics and Finance, Curtin University
    • Sherry Bawa, School of Accounting, Economics and Finance, Curtin University
    • Sarah Robinson, Centre for Educational Development, AU
    • Dr Sebastian Planck, Strascheg Centre for Entrepreneurship, University of Munich

    Præsentation 3: Professionsrettetheden har en pris

    • Birgitte Woge Nielsen, Fysioterapeutuddannelsen, VIA
    • Mie Priess-Sørensen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
  • Hvordan kan tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde udfolde sit fulde potentiale? Hvilke organisatoriske og etiske udfordringer påvirker samarbejde og opgaveløsning i praksis og dermed den studerendes mulighed for at lære og udvikle sig?

    Tid:

     10.45-13.00

    Lokale: 

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Det uudnyttede potentiale i tværprofessionelt samarbejde

    • Kristine Egebjerg Hansen, Læreruddannelsen og Center for Pædagogik og Deltagelse, VIA
    • Camilla Frederikke, Socialrådgiveruddannelsen og Center for Pædagogik og Deltagelse, VIA

    Præsentation 2: Etiske dilemmaer i pædagogstuderendes møde med sundhedsopgaver

    • Jens Sand Østergaard, Pædagoguddannelsen, UCN
    • Mette Houlberg Hougaard, Pædagoguddannelsen, UCN
  • Hvordan kan vi sætte de studerende i centrum og styrke deres oplevelse af mening, tilhørsforhold og selvtillid som studerende på en professionsuddannelse? Hvad kan vi lære af studerendes oplevelser af undervisning, feedback og studievedholdenhed?

    Tid: 

    10.45-13.00

    Lokale: 

    Chair:

     

    Præsentation 1: Studerendes perspektiver på studievedholdenhed

    • Mathilde Dalsgaard Olsen, Pædagoguddannelsen og Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Mette Holm Sørensen, Sygeplejerskeuddannelse og Forskningscenter for professionsstudier, VIA

    Præsentation 2: Studerendes oplevelse af feedback

    • Johanne Glavind, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Ida Gran Andersen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Thue Fast Jensen, Uddannelsesakademi, VIA

    Præsentation 3: Undervisning fortalt fra et studenterperspektiv

    • Linda Greve, Uddannelsesakademi, VIA
    • Thue Fast Fabricius Jensen, Uddannelsesakademi, VIA
    • Gitte Nielsen, Sundhedsadministrativ koordinator, VIA
  • Hvordan skaber vi viden – og hvilke former for viden tæller? På hvilke måder åbner samarbejde, eksperimentelt design og teori-praksis-relationer for ny viden om fagidentitet, praksischok og uddannelsesudvikling?

    Tid: 

    10.45-13.00

    Lokale: 

    Chair:

     

    Præsentation 1: Lad os skabe viden sammen! - Fra vidensanvendelse til fælles vidensskabelse

    • Anna Opstrup Larsen, Institut for Kultur og Læring, AAU

    Præsentation 2: Lærerstuderende arbejder med ”Noticing” og video: Balance mellem eksperimentel forskning og lokal uddannelsesudvikling

    • Rikke Maagaard Gregersen, Forskningscenter for professionsstudier, AU (CED) og VIA
    • Birgitte Lund Nielsen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA

    Præsentation 3: Teori-praksis-relationer på læreruddannelsen

    • Christoffer Granhøj Borring, Inklusion og hverdagsliv, UCL
    • Dag Munk Lindemann, Læreruddannelsen, UCL
  • Hvilke sammenhænge mellem ungdomsuddannelser, professionsuddannelser og videreuddannelse skal vi have blik for? Og hvordan kan praksisnær undervisning og didaktiske greb styrke læring på tværs af uddannelsessystemet?

    Tid: 

    10.45-13.00

    Lokale: 

    Chair:

     

    Præsentation 1: Deltagerforudsætninger og didaktik i videreuddannelseslandskabet

    • Sofie Malaika Seimu Karlskov Larsen, KPs Videreuddannelse, KP
    • Anemette Matthiessen, KPs Videreuddannelse, KP

    Præsentation 2: Daginstitutionspædagogers udbytte af master og kandidatuddannelser i Norge og i Danmark

    • Jan Jaap Rothuizen, Forskningscenter for pædagogik og deltagelse, VIA
    • Sisse Due, Pædagoguddannelsen, VIA

    Præsentation 3: Professionsrettet og praksisorienteret ungdomsuddannelse – samarbejde med og betydning for professionsuddannelse

    • Laila Dalgaard Fink, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Bo Klindt Poulsen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Birgitte Lund Nielsen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Henriette Duch, Forskningscenter for professionsstudier, VIA

Eftermiddagens spor

Under hver temaoverskrift finder du oplæg, der spænder bredt, men har et fælles fagligt fokus. Brug overskrifterne til at finde det spor, der rammer din interesse bedst.

  • Hvad sker der, når den demokratiske samtale er under pres i professionsuddannelserne? Og hvilke greb åbner for større mangfoldighed og nye måder at facilitere kritiske samtaler og undervisning på?

    Tid:

     14.45-17.00

    Lokale: 

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Demokratiske processer i gruppearbejde

    • Caroline Bach, Pædagoguddannelse og Forskningscenter for pædagogik og deltagelse, VIA
    • Henriette Duch, Efter- og videreuddannelse, Forskningscenter for professionsstudier, VIA

    Præsentation 2: Den demokratiske samtale er under pres! – Hvad gør vi på 3K-uddannelsen? Vi uddanner samtalefacilitatorer!

    • Kim Togsverd Hansen, Kristendom, Kultur og Kommunikation, VIA

    Præsentation 3: Kønsballade i arbejdet med danskfagets tekster – et bud på videnbaseret og praksisnær undervisning på læreruddannelsen og i folkeskole

    • Line Ulsøe Kær, Læreruddannelsen og Forskningscenter for professionsstudier, VIA
  • Hvordan kan eksperimenterende rum skabe plads til forskellighed, deltagelse og trivsel? Hvilke nye muligheder åbner sig, når rum, kunst, leg og æstetiske eksperimenter møder pædagogik og professionspraksis?

    Tid: 

    14.45-17.00

    Lokale: 

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Relationsarbejde er en stoleleg

    • Linda Greve, Uddannelsesakademi, VIA
    • Sanne Piil Raaghauge, Sygeplejerskeuddannelsen, VIA
    • Marie Kejlskov, Sygeplejerskeuddannelsen, VIA

    Præsentation 2: TRoLD - trivsel og legedeltagelse i dagtilbud - og undervisning

    • Anette Boye Koch, Forskningscenter for pædagogik og deltagelse, VIA 
    • Hanne Hede Jørgensen, Pædagoguddannelsen, VIA
    • Lotte Plesner Kristensen, Pædagoguddannelsen, VIA
    • Jette Schioldan Keller, Pædagoguddannelsen, VIA 
    • Lone Meinecke Madsen, Pædagoguddannelsen, VIA 
    • Dina Dot Dalsgaard Andersen, Pædagoguddannelsen, VIA 

    Præsentation 4: Art Thinking som æstetisk og eksperimenterende tilgang i professionsuddannelser

    • Majken Svane Hansen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Thea Juhl Roloff Clausen, Forskningscenter for pædagogik og deltagelse, VIA
  • Hvordan kan refleksion drive læring og faglig dømmekraft i vekseluddannelser? Hvilke modeller og tilgange fremmer progression, professionsidentitet og dialog mellem uddannelse og praksis? 

    Tid: 

    14.45-17.00

    Lokale: 

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Fra overgangschok til faglig dømmekraft: Refleksiv praksislæring i klinisk uddannelse

    • Trine Fritzner, Sundhedsadministrativ koordinator, UCN 
    • Lone Lindstrøm Schwartzlose, Samfund-, eksport-, design- og formidlingsuddannelserne, UCN
    • Jannie Schmidt, Fysioterapeutuddannelsen, UCN
    • Ea Schou Petersen, Klinisk underviser, Aalborg UH

    Præsentation 2: Udvikling af refleksionsmodel

    • Louise Abildgaard Møller, Sygeplejerskeuddannelsen, VIA
    • Sanne Piil, Sygeplejerskeuddannelsen, VIA

    Præsentation 3: Refleksion i spændingsfeltet mellem uddannelse og praksis

    • Signe Bylin Bundgaard, Center for in- og eksklusion i pædagogisk praksis og Center for professionsudvikling, UCN
  • Hvordan kan simuleret praksis, læringsspil og praksisnære forløb åbne nye perspektiver på professionen og styrke professionsidentitet? Og hvordan kan undervisning og simulation hjælpe studerende med tvivl, selvindsigt og forebyggelse af imposter-syndrom?

    Tid: 

    14.45-17.00

    Lokale: 

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Simulationsdidaktisk fagintegrerende læringsforløb i akut, kritisk og kompleks sygepleje – underholdning eller læring?

    • Sanne Fuglsang Nyquist, Sygeplejerskeuddannelsen, VIA
    • Christine Tram Widmer, Sygeplejerskeuddannelsen, VIA

    Præsentation 2: Læringsspil: 'En dag som hjemmesygeplejerske' - Klinisk lederskab som bordsimulation

    • Annette Mollerup, Sygeplejerskeuddannelsen, UC Diakonissestiftelsen
    • Anne-Katrine Rønn Mathiasen, Sygeplejerskeuddannelsen, UC Diakonissestiftelsen

    Præsentation 3: Dig og din profession

    • Birgitte Woge Nielsen, Fysioterapiuddannelsen, VIA
    • Helle Højsgaard, Fysioterapiuddannelsen, VIA
  • Er oplevelser og erfaringer i praksis et springbræt eller en stopklods for studerende – og hvad kræver det at håndtere dilemmaer og dømmekraft i vejledning og praksis for studerende og professionsuddannere?

    Tid: 

    14.45-17.00

    Lokale: 

    Chair: 

     

    Præsentation 1: Praktikoplevelser blandt studerende med psykisk funktionsnedsættelse – springbræt eller stopklods for inklusion i velfærdsprofessionerne?

    • Lena Hohwü, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Camilla Armstrong Gjedde, Forskningscenter for professionsstudier, VIA

    Præsentation 2: Praktikvejledning i et spændingsfelt – Dilemmaer, dømmekraft og didaktik

    • Cathrine Sand Nielsen, Sygeplejerskeuddannelsen og Forskningscenter for professionsstudier, VIA 
    • Bo Klindt Poulsen, Efter- og videreuddannelse, VIA 
    • Tina Kramer, AUH og Sygeplejerskeuddannelsen VIA

    Præsentation 3: Lærerstuderende og lærer på samme tid - Praksisnært og meningsfuldt, men ikke en uddannelse for alle

    • Line Asp Hansen, Efter- og videreuddannelse og Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Birgitte Lund Nielsen, Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Signe Herbers Poulsen, Efter- og videreuddannelse og Forskningscenter for professionsstudier, VIA
    • Christina Madsen, Efter- og videreuddannelse og Forskningscenter for professionsstudier, VIA
  • Hvordan kan didaktiske greb som peerfeedback og problembaseret læring styrke læringsfællesskaber og medskabelse i studerendes læreprocesser? Og hvordan gør vi professionsdidaktik til et pejlemærke i uddannelsesudvikling?

    Tid:

    14.45-17.00

    Lokale:

    Chair:

     

    Præsentation 1: Didaktikken som pejlemærke for uddannelsesudvikling: Bandagistuddannelsen

    • Thomas Würtz Jensen, Bandagistuddannelsen, VIA
    • William Sloth, Bandagistuddannelsen, VIA 
    • Marie Mølmer, Bandagistuddannelsen, VIA
    • Christina Erikstrup, Bandagistuddannelsen, VIA
    • Stine Ekholm, Bandagistuddannelsen, VIA
    • Lars Henrik Larsen, Bandagistuddannelsen, VIA

    Præsentation 2: Peerfeedback som et didaktisk greb til at træne studerendes kompetence til selvevaluering

    • Gitte Bek Andersen, Fysioterapeutuddannelsen, VIA

    Præsentation 3: Kan vi tale om læreruddannelsesdidaktik?

    • Pia Rose Böwadt, Læreruddannelsen, KP
    • Lene Cicilie Storgaard, Læreruddannelsen, KP